lördag 28 juli 2012

Yannis Spanos-Monaeia

Ytterligare ett soundtrack till en film som jag inte har sett, den här gången från Grekland. Yannis Spanos har komponerat musiken till filmen Ekeino to kalokairi och musiken är verkligen magnifik. Jag gillar hela skivan men som vanligt när det gäller soundtracks är det någon låt som sticker ut lite extra. Låten som jag har valt att lägga upp heter Monaeia och det finns flera versioner av samma låt på skivan. Det finns bl.a. en version med sång samt två instrumentala. Den instrumentala versionen som jag föredrar och som jag har lagt upp har fina stråkar genom hela låten som de andra saknar, som bidrar till att göra musiken ännu mer atmosfärisk och drömsk. (PS. Då jag inte talar grekiska får ni återigen har överseende med hur jag har utläst titlarna.)




                                           Yannis Spanos-Monaeia (1971, EMI)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar